واکسن سه گانه گربه برعلیه( پن لکوپنی،هرپس وکلسی ویروس)،هاری

??? برنامه واکسیناسیون در گربه???

??? واکسن های مورد نیاز گربه

? واکسن های اصلی گربه شامل ۱-هرپس ویروس ۲- کلسی ویروس ۳- پان لوکوپنی ۴- هاری می باشند.معمولا سه واکسن اول در یک ویال قرار دارند که به ان واکسن ۳ گانه میگویند
?اولین دوره انجام واکسیناسیون سه گانه دربچه گربه ها ۶ تا ۸ هفتگی یعنی در حدود ۲ ماهگی صورت میگیرد.
? واکسن هاری در سه ماهگی تزریق شود
. ?واکسیناسیون باید با فاصله دو تا چهار هفته بعد دو باره تکرار گردد و پس از آن هم به صورت یادآور سالانه انجام شود
??واکسنهای سه گانه وهاری باید سالیانه تکرار شود وبطور معمول سه گانه تا سن ۱۰سالگی وهاری تا اخر عمر گربه ادامه می یابد.

??دوواکسن اختیاری داریم ( FIV ) ویروس ایدز گربه و واکسن (FeLV) ویروس لوسمی در گربه که اولین دوره ،در دوماهگی و تکرار یک ماه بعد می باشد

?? توضیح مختصر درباره بیماری های سه گانه که واکسیناسیون بر علیه ان انجام می دهیم :

??پن لکوپنی :این بیماری سبب عفونت شدید دستگاه گوارش در گربه می گردد

? در فرم فوق حاد (PreAcute) بچه گربه ظرف مدت ۱۲ ساعت می میرد. channel: @petlovely
? در فرم حاد (Acute) علایم به ترتیب شامل ۱- کم اشتهائی. ۲- بی اشتهائی و غذا نخوردن. ۳: استفراغ‌های به رنگ زرد گاهی مایل به سبز کمرنگ شروع می‌شود. ۴- اسهال‌های آبکی و رقیق. ونهایتا : اسهال‌های خون دار.
در صورت عدم مراجعه فوری به دامپزشک، گربه بیمار در اثر خود بیماری ویا آثار جنبی آن مثل کمبود آب بدن در اثر اسهال و استفراغ در عرض ۲ تا ۳ روز می‌میرد
. ??مهمترین علامت این بیماری این است است که ابتدا استفراغ و سپس اسهال دیده می‌شود ولی در التهاب روده و دیستمپر (Distemper) اول اسهال و سپس استفراغ مشاهده می‌شود (و یا همزمان اسهال واستفراغ)

قسمت قبل پن لکوپنی توضیح داده شد
??۲-هرپس ویروس
عامل بیماری قسمت فوقانی دستگاه تنفس در گربه ها می باشد عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یک بیماری متداول گربه‌ها است و گاهی اوقات بویژه درگربه‌های جوان و بچه گربه‌ها، می‌تواند مرگ‌آفرین باشد
? علائم بیماری با هرپس ویروس :
اولین ومهمترین علامت عطسه است .ترشحات سروزی تا موکوسی چرکی از بینی و چشم ، بی اشتهایی ، دهیدراسیون،ادم ملتحمه چشم ،ترشحات چرکی چشم وچسبیدن پلکها به هم،از دیگر علایم می باشند.
بیشترین ضایعات هرپس ویروس در ناحیه بینی و مخصوصاً استخوان‌های بوقک و اپیتلیوم بینی و سطح قرنیه).عواقب طولانی مدت دارد و باعث تحلیل رفتن استخوان‌ بینی ، تنگ شدن مجرای اشکی میشود.

? در بخش ۱و۲ قبل پن لکوپنی و هرپس ویروس توضیح داده شد در این بخش علایم بالینی بیماری ناشی از کلسی ویروس توضیح داده می شود

??علایم اختصاصی کلسی ویروس شامل موارد زیر می باشد:
? التهاب مخاط دهان
? تورم وپرخونی لثه ها
? -التهاب زبان و زخم در انتهای زبان
? تورم مخاطات بینی
? -سینوزیت
? -ممکن است لنگش و سخت شدن بالشتک های کف دست و پا (pad) هم دیده شود.
??? در حالی که علایم اختصاصی هرپس ویروس شامل کراتیت (آسیب و التهاب در سطح قرنیه و زخم قرنیه) و تورم وچرکی شدن پلکها می باشدمی باشد.