بیماری های همستر،شبه سل،اسهال همستر،اسهال پرولیفراتیو ،بیماری تیزر همستر

بیماری  شبه سل مشترک همستر با انسان

🏏🏏 شبه سل
این بیماری توسط باکتری Yersinia pseudotuberculosis ایجاد می شود . همستر ها زمانی که آب وغذای آنها به مدفوع پرندگان وحشی و یا جوندگان آلوده شود بیمار می شوند
پرندگان وجوندگان ناقل میکروب نقش مهمی در انتشار بیماری دارند.
🌹🌹علائم بیماری درهمستر
۱- . عفونت در همستر معمولا به مسمومیت خون منجر می شود
۲- . یکی دیگر از نشانه ها کاهش وزن شدید دردراز مدت که گهگاهی همراه با اسهال می باشد
🌹🌹تشخیص

این باکتری می تواند با تست های آزمایشگاهی تشخیص داده است.
🌹🌹 هیچ درمان وجود دارد.
👈🌹👈 نکته حائز اهمیت : این یک بیماری مشترک و قابل انتقال از همستر به انسان می باشد
🌹 پیشگیری
، بنابراین هر همستر مبتلا به این بیماری، و یا هر همستر که در تماس با آنها باشد ، باید معدوم شود.
تماس همستر مون را با جوندگان وحشی و یا پرندگان باید حذف ویا به حداقل رساند ه شود
. قفس همستر بیمار را باید به طور کامل تمیز وضد عفونی گردد..
در هنگام تمیز کردن قفس حتما از دستکش استفاده کنید.
کلیه مواد آلوده قفس دفن شود
پس از پایان کار دست ها و بازوها را بشویید.

🐀🐀 بیماری های همستر
🐭🐭 در قسمت های قبل چند بیماری مشترک بین همستر باانسان توضیح داده شد در چند قسمت آینده در باره چند بیماری در همستر توضیحات کلیدی وکاربردی تقدیم می شود.

🌹همسترهایی که تنها زندگی می کنند ‎معمولا کمتر بیمار می شوند اما اگر بیمار شوند به دلیل اندازه کوچکشان خیلی سریع وضعشان وخیم خواهد شد. آنها همچنین ممکن است در اثر درگیری با یکدیگر و افتادن یا برخورد به اجسام آسیب ببینند.
🌹 بیماری های همستر بیشتر در اثر بهداشت ضعیف خانه و بستر آن و تماس با انسان و سایر حیوانات بیمار و حشرات آلوده و ناقل ایجاد می شوند.
🌹همسترها می توانند به بیماری‎های مشترک از طریق تماس با انسان مبتلا شوند. همچنین انسان می‎تواند این بیماری ها را از راه تماس با همستر کسب نماید.
👈💐 زنان باردار، افراد مبتلا به اختلالات ایمنی، سالمندان به ویژه کهنسالان بالای ۸۰ سال و کودکان زیر ۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین همستر و انسان قرار دارند.

💐💐 🐭اختلالات دستگاه گوارش در همستر:
اسهال ویبوست دوبیماری رایج از مشکلات دستگاه گوارش در همستر است که به دلایل مختلف ایجاد می شود وگاهی هم به دلیل خیس بودن دم همستر اسهال به بیماری دم مرطوب هم نامیده می شود

۱- اسهال در همستر

🌿 عوامل ایجاد اسهال در همستر
🌼 -تعدادی از عوامل عفونی زا منجمله باکتری ها
🌼 تغییر در رژیم غذایی
🌼 درمان با برخی از آنتی بیوتیک ها: مثل لینکومایسین، کلیندامایسین، آمپی سیلین، وانکومایسین، اریترومایسین، پنی سیلین و سفالوسپورین ، می تواند برای همستر کشنده باشد . این داروها می تواند باعث التهاب روده کوچک شود، و در نتیجه اسهال و مرگ در عرض ۲ تا ۱۰ روز ایجاد می شود.
. 🌼 تغذیه بیش از حد با سبزیجات و مواد غذایی تازه یک علت نسبتا شایع اسهال است، اما در این موردمعمولا فعالیت همستر کم نمی شود واشتهاش قطع ویا کاهش نمی یابد .
👈🌼 کم شدن آب بدن یک نگرانی واقعی است، بنابراین مطمئن شوید که همستراسهال در حال نوشیدن آب می باشد،
🌿 درمان
🌸 اگر علت تغییرات تغذیه ای نیست با دادن آنتی بیوتیک اسهال درمان شود

🌸 اگر بخاطر تغذیه است برای چند روزباید ازدادن سبزیجات و غذاهای تازه خودداری نمود وپس از بهبودی کامل به ترج بهش غذای تازه وسبزیجات بدهیم

🐭۲-  اسهال پرولیفراتیودر همستر

🌺 اسهال پرولیفراتیو یا دم مرطوب: (اسهال منطقه) نیز نامیده می شود این یک بیماری بسیار مسری است و شایع ترین اسهال در همسترهایی است که به تازگی از شیر گرفته شده اند .
🌺 علت بیماری نامشخص است، اما یک باکتری به نام کامپیلوباکتر ژژونی ممکن است علت آن باشد ،
🌺 و در برخی موارد این بیماری با استرس، زندگی در یک قفس پر جمعیت( تراکم) ، عمل جراحی و یا بیماری یا تغییر در رژیم غذایی ارتباط دارد
🌺 علائم بالینی
🌷 :همستر مبتلا ممکن است خیلی سریع بمیرد.
🌷 معمولا، خز سراسر دم و شکم مرطوب و ژولیده است
🌷 بی حالی، از دست دادن اشتها ،کاهش وزن
🌺 درمان : مایع درمانی وآنتی بیوتیک تراپی

۳-بیماری تیزر

🐭 بیماری Tyzzer یک بیماری گوارشی ناشی از باکتری کلستریدیوم piliforme می باشد، بسیاری از علائم مشابه اسهال پرولیفراتیو است( قسمت قبل توضیح داده شد). منجمله از دست دادن اشتها، کم آبی بدن، اسهال آبکی، و مرگ ناگهانی.
🐭 همستر با خوردن مدفوع آلوده به باکتری بیماری می شود.این بیماری در همسترهای جوان ویا همسترهایی که تحت استرس هستند شایع تر است
🐭. دامپزشک می تواند این بیماری با معاینه و یا با انجام تست های آزمایشگاهی تشخیص می دهد. آزمایش خون تنها گاهی اوقات دقیق است

🐭🌷 درمان :
مایع درمانی و آنتی بیوتیک

🌷🐭 پیشگیری :
🌹 همستری بیمار و همستری که در یک محیط بسته با بیمار در ارتباط بوده باید از دیگر همسترها جدا گردند.

. 🌹 این باکتری می تواند اسپور تشکیل و از طریق محیط گسترش پیدا کند ، بنایراین قفس، ظروف غذا، و منابع آب مورد استفاده توسط هر دو حیوانات بیمار و سالم باید کاملا شسته وضد عفونی گردد