واکسن سه گانه گربه برعلیه( پن لکوپنی،هرپس وکلسی ویروس)،هاری

🌺🌺🌺 برنامه واکسیناسیون در گربه🌺🌺🌺

🙀🙀🙀 واکسن های مورد نیاز گربه

🐯 واکسن های اصلی گربه شامل ۱-هرپس ویروس ۲- کلسی ویروس ۳- پان لوکوپنی ۴- هاری می باشند.معمولا سه واکسن اول در یک ویال قرار دارند که به ان واکسن ۳ گانه میگویند
💉اولین دوره انجام واکسیناسیون سه گانه دربچه گربه ها ۶ تا ۸ هفتگی یعنی در حدود ۲ ماهگی صورت میگیرد.
💉 واکسن هاری در سه ماهگی تزریق شود
. 💉واکسیناسیون باید با فاصله دو تا چهار هفته بعد دو باره تکرار گردد و پس از آن هم به صورت یادآور سالانه انجام شود
👈👈واکسنهای سه گانه وهاری باید سالیانه تکرار شود وبطور معمول سه گانه تا سن ۱۰سالگی وهاری تا اخر عمر گربه ادامه می یابد.

🌹🌹دوواکسن اختیاری داریم ( FIV ) ویروس ایدز گربه و واکسن (FeLV) ویروس لوسمی در گربه که اولین دوره ،در دوماهگی و تکرار یک ماه بعد می باشد

🐈🐈 توضیح مختصر درباره بیماری های سه گانه که واکسیناسیون بر علیه ان انجام می دهیم :

🌹🌹پن لکوپنی :این بیماری سبب عفونت شدید دستگاه گوارش در گربه می گردد

🌹 در فرم فوق حاد (PreAcute) بچه گربه ظرف مدت ۱۲ ساعت می میرد. channel: @petlovely
🌹 در فرم حاد (Acute) علایم به ترتیب شامل ۱- کم اشتهائی. ۲- بی اشتهائی و غذا نخوردن. ۳: استفراغ‌های به رنگ زرد گاهی مایل به سبز کمرنگ شروع می‌شود. ۴- اسهال‌های آبکی و رقیق. ونهایتا : اسهال‌های خون دار.
در صورت عدم مراجعه فوری به دامپزشک، گربه بیمار در اثر خود بیماری ویا آثار جنبی آن مثل کمبود آب بدن در اثر اسهال و استفراغ در عرض ۲ تا ۳ روز می‌میرد
. 👈👈مهمترین علامت این بیماری این است است که ابتدا استفراغ و سپس اسهال دیده می‌شود ولی در التهاب روده و دیستمپر (Distemper) اول اسهال و سپس استفراغ مشاهده می‌شود (و یا همزمان اسهال واستفراغ)

قسمت قبل پن لکوپنی توضیح داده شد
🌹🌹۲-هرپس ویروس
عامل بیماری قسمت فوقانی دستگاه تنفس در گربه ها می باشد عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یک بیماری متداول گربه‌ها است و گاهی اوقات بویژه درگربه‌های جوان و بچه گربه‌ها، می‌تواند مرگ‌آفرین باشد
🌹 علائم بیماری با هرپس ویروس :
اولین ومهمترین علامت عطسه است .ترشحات سروزی تا موکوسی چرکی از بینی و چشم ، بی اشتهایی ، دهیدراسیون،ادم ملتحمه چشم ،ترشحات چرکی چشم وچسبیدن پلکها به هم،از دیگر علایم می باشند.
بیشترین ضایعات هرپس ویروس در ناحیه بینی و مخصوصاً استخوان‌های بوقک و اپیتلیوم بینی و سطح قرنیه).عواقب طولانی مدت دارد و باعث تحلیل رفتن استخوان‌ بینی ، تنگ شدن مجرای اشکی میشود.

🙀 در بخش ۱و۲ قبل پن لکوپنی و هرپس ویروس توضیح داده شد در این بخش علایم بالینی بیماری ناشی از کلسی ویروس توضیح داده می شود

🌹🌹علایم اختصاصی کلسی ویروس شامل موارد زیر می باشد:
🐯 التهاب مخاط دهان
🐯 تورم وپرخونی لثه ها
🐯 -التهاب زبان و زخم در انتهای زبان
🙀 تورم مخاطات بینی
🙀 -سینوزیت
🐯 -ممکن است لنگش و سخت شدن بالشتک های کف دست و پا (pad) هم دیده شود.
🙀🐯🙀 در حالی که علایم اختصاصی هرپس ویروس شامل کراتیت (آسیب و التهاب در سطح قرنیه و زخم قرنیه) و تورم وچرکی شدن پلکها می باشدمی باشد.