هاریRabiesبیماری مشترک(zoonoses )بین انسان ودام

۱- پیشگیری از حیوان گزیدگی
۲- اقدامات ضروری وپیشگیری از ابتلا، بعد از حیوان گزیدگی
۱-۱ : رعایت قوانین نگهداری سگ وگربه در منزل به ویژه واکسیناسیون ضد هاری
۱-۲ بارعایت بهداشت ونریختن پس ماندهای مواد غذایی از جذب وحوش ناقل در اماکن عمومی وشهری جلو گیری کنیم
۱-۳ اجتناب از نزدیک شدن به سگهای ولگرد به ویژه کودکان
۱-۴ پرهیز از نزدیک شدن به به حیواناتی که توله دارند
۱-۵ سگ سانان معمولا به افرادی که سریع از جلو آنها حرکت کنند ویا خیره به چشمان آنها نگاه کنند حمله می کنند لذا ازاین رفتار ها اجتناب کنید.
۲- اقدامات ضروری بعد گاز گرفتگی
تذکر مهم: با توجه به وضعیت قراگیری هاری در کشورمان حتما هر نوع گازگرفتگی توسط حیوانات ناقل را جدی بگیریم واقدامات لازم پیشگیرانه را انجام دهیم.
۱-۲ : مهمترین اقدام ،شستن بلافاصه محل گازگرفتگی وبطور عمقی لابلای زخم ها به مدت ۲۰ دقیقه با اب فراوان وصابون (خارج کردن کف صابون از لابلای زخم با جریان اب روان ) به منظور پاک کردن وخارج کردن ویروس هاری
۲-۲ ضدعفونی زخم با محلول بتادین یا الکل اتیلیک ۴۰تا ۷۰ درصدویاسایر ضدعفونی کننده های ویروس کش
۳-۲ بلافاصله پس از اقدامات اولیه به مراکز درمانی جهت تزریق سرم ضدهاری وواکسن هاری مراجعه شود .

. تزریق سرم ضد هاری :
بخصوص در گزش توسط حیوانات وحشی ، متواری شدن حیوان مهاجم ، زخم های عمیق و متعدد بویژه در ناحیه سر وصورت و گردن یا نوک انگشتان
۷. تزریق واکسن ضد هاری :
در پنج نوبت در روز های ۰ ـ ۳ ـ ۷ ـ ۱۴ ـ ۳۰ ( + ۹۰ )
نکته : در افراد زیر دز اولیه واکسن ۲ به برابر افزایش می یابد: بیماری مزمن (نظیر سیروز کبدی) ، نقص ایمنی مادر زادی یا ابتلا به ایدز ، مصرف کورتیکو استروئید هاو داروهای ضد مالاریا ، فقر غذایی ، مرا جعه با تاخیر (۴۸ ساعت یا بیشتر

نکات مهم در درمان پیشگیری هاری
۱. تحت نظر گرفتن فقط برای سگ و گربه اهلی است، و در حیوانات دیگر که دوره کمون متغییر دارند مصداق ندارد.
۲. چنانچه سگ ویا گربه مهاجم ،اهلیاست ودر محل زندگی حضور دارد لازم است به مکدت ۱۰ روز تحت نظر قاراگیرد ودراین مدت آب وغذای کافی دراختیارش باشدوجهت پیشگیر از آسیب به سایر افراد حیوان بسته شود(درصورت هار بودن بعداز ۱۰ روز می میرد) ودر صورت سالم ماندن هار نیست ،ومیتوان ازادامه واکسناسیون خودداری کرد

۳-گزش موش خانگی و موش صحرایی و خرگوش نیاز به درمان هاری ندارد. ولی به شستشو، واکسن کزاز و آنتی بیوتیک نیاز دارد. ولی درمان هاری در گاز گرفتگی با راسو وسنجاب(موش خرما)لازم هس
۴- در صورت وجود حساسیت قبلی به آنتی بیوتیکها ( کلر تتراسایکلین، استرپتومایسین ، نئومایسین وآمفوتریسین B ) واکسن هاری با احتیاط مصرف شود و در صورت بروز حساسیت به این آنتی بیوتیکها یا پروتئین مرغی۰واکسن، از آمپولهای آنتی هیستامین ، اپی نفرین و کورتیکواستروئیدها استفاده شود.
۵-. در ایران تا بحال هاری در خفاش گزارش نشده است ولی در کشورهای دیگر مثل آمریکا از منابع اصلی است.
۶- پنجه کشیدن گربه (به علت لیسیدن پنجه) همانند گاز گرفتگی در نظر گرفته میشود و درمان هاری میخواهد.(ویروس هاری ازخم های بسیار کوچک ودرحد خراش هم می توانند سبب هار شدن فرد بشوند.
۷- از مصرف کورتون و داروهای تضعف کننده سیستم ایمنی تا یک ماه پس از آخرین دوز واکسن خودداری شود.
۸- از مصرف ویالهای سرمی با تغییر رنگ خودداری شود.
۹- گاو، گوسفند، شتر یا بزی که توسط حیوان هار گزیده شده، باید هرچه زودتر ( حداکثر در یک هفته ) زیر نظر دامپزشک ذبح شده و طبق نظر دامپزشک عمل شود.
۱۰- اگر فرد گزیده شده پس از ۷ روز از زمان گزش مراجعه کند تزریق سرم هاری ارزشی ندارد.

توجه : در صورت دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی وبا بروز علائم بالینی هاری علیرغم اقدامات درمانی کامل بیماران ظرف یک تا دو هفته می میرند.