هاریRabiesبیماری مشترک(zoonoses )بین انسان ودام

هاری Rabies  بیماری مشترک (زئونوزیز  zoonoses  )بین انسان ودام:

هاری: قسمت اول

هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده (سگ وگربه ،روباه،شغال،گرگ) و خفاش می باشد انسان و سایر حیوانات خونگرم ازقبیل جوندگان مثل راسو ،سنجاب وهمستر ،راکون، بطور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می شوند
در شهرها مهمترین عامل ابتلا به هاری سگ ودر مرحله بعد گربه می باشد

اهمیت بیماری به دلایل زیر می باشد:
۱. میزان کشندگی بالا ( صد درصد ) بطوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان متاسفانه درمان پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.
۲. افزایش روند حیوان گزیدگی انسانی
۳. تلفات و خسارت اقتصادی که بیماری در دام ها ایجاد می کند.

یروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی گراد در عرض ۱۵ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد در عرض ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد در عرض چند ثانبه ازبین می رود. بنابر این برای ضد عفونی کردن وسایل آْلوده کافی است چند دقیقه آن ها را بجوشانند، فنل، الکل، و فرمل سریعاً ویروس را از بین می برند.
علائم بیماری در حیوانات:
۱- پس از طی دره کمون بیماری اولین علامت بیماری در رفتار و عادات حیوان بروز می کند:
– بیش از اندازه به صاحب خود انس و الفت پیدا می کند و مثل اینکه ا زاو کمک می خواد
عصبانی و بد خو گردیده وبدلیل اختلال در بلع غذای خود را بخوبی نمی خورد.
پس از مرحله اولیه ،بروز علائم پیشرفته شروع می شود
الف : پیشرفت بیماری در موارد کمی به صورت فلجی ( هاری ساکت ) در آمده حیوان به گوشه ای پناه برده ابتدا دست ها سپس پاها و بعد سایر اندام ها فلج شده و در اثر فلج دستگاه تنفس تلف می شود.
ب : ولی در بیشتر مواقع پس از گذشت دوره تغییر رفتار، حیوان پریشان و مضطرب و کم کم به صورت وحشی و درنده در آمده به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشیا مختلف پرداخته و خانه خود را ترک و بدون مقصد به هر جا می رود و به هر کس و هر حیوان که سر راه او باشد حمله می کند، پس از مدتی در اثر دوندگی زیاد و گرسنگی و تشنگی به علت عدم امکان بلع کف از دهانش سرازیر شده و مرتباَ به زمین می خورد، صدای پارس حیوان خشن و ناموزون و بریده و حالت درندگی در چهره اش هویدا می باشد بزودی در اثر فلج دستگاه تنفسی خواهد مرد.به ندرت ممکن است سگ زنده بماند این سگ می تواند تایکسال بزاق حاوی ویروس داشته باشد وبا اینکه سالم است ولی ناقل ویروس هاری می باشد.

علائم هاری در گربه ها:
گربه پس از طی دوره کمون بین ۱۰ روز تا۳ ماه به محل تاریکی می رود و اگربا چراغ به آن جا بروند به افراد حمله می کند و در مورد هاری پنجه های گربه مثل دندان سگ یا گرگ عمل می کند زیرا گربه دائماَ مشغول لیسیدن پنجه هایش می باشد و مرتب پنجه ها آلوده به بزاق می شوند و موقع پنجه کشیدن بر روی دست و پا یا صورت انسان بیماری را ا زراه خراش انتقال می دهد..
در حیوانات نشخوار کننده علائم هاری متفاوت است ولی همگی مشکلاتی از نظر بلع پیدا می کنند و آب و کف از دهانشان سرازیر می شود. در چنین مواردی به هیچوجه نباید دست را داخل دهان حیوان کرد.
.

راههای سرایت بیماری
۱. راه گاز گرفتن: اصلی ترین راه بوسیله گاز گرفتن توسط حیوان هار می باشد
۲. پنجه کشیدن:پنچه آغشته به بزاق حاوی ویروس بویژه در درگربه سانان که عادت به لیسییدن پنج های خوددارند از طریق پنجه کشیدن وخراشیدن ویروس را منتقل می کنند. ویروس هاری از زخم های کوچک در حد خراش هم می توانند واردبدن شده وفردرا هار کنند
۲. راه پوست:بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در جلد وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود.
۳. راه مخاطات:امکان پذیر است، بنابر این سگ ها و گربه های به ظاهر سالم در اواخر دوره کمون بیماری که هنوز فاقد علامت بیماری هستند ( معمولا ۱۰روز قبل از بروز علائم)، می توانند از طریق لیسیدن لب و چشم و بینی کودکانی که با آنها بازی می کنند صاحبان خود را به بیماری هاری مبتلا نمایند.
۴. راه تنفس:امکان پذیر است (خصوصاًدر غارهایی که خفاش آلوده زندگی می کند)
۵. انتقال از راه دستگاه گوارش: بعید است ولی حیوانات گوشتخوار ممکن است بندرت از خوردن لاشه حیوانات تلف شده از بیماری هاری به این بیماری مبتلا شوند. ضمناً بایستی از خوردن گوشت و سایر فراورده های دام های مبتلا به هاری خودداری شود.
۷. انتقال از راه جفت:بعید نیست.
۸. انتقال از طریق وسایل آلوده:بعید است.(چون ویروس هاری بیهوازی است ودر مقابل نور وخشکی سریع از بین می رود )
۹. انتقال بیماری از انسان به انسان: در یک بررسی که در سال ۱۹۸۵ برروی تعدای نوزادهار در پاکستان بعمل آمده مشخص شد که توسط یک نفر ختنه شده بودند واین شخص مراحل آخر دوره کمون هاری را طی می نموده و مقداری از بزاقش را در محل ختنه می ریخته است.

ادامه دارد