مسمومیت با قرص روانگردان،استامینوفن وضدیخ در سگ وگربه

🌹🌷علائم بالینی مشترک در سگ وگربه

🌷 لرزش عضلانی
🌷 تورم صورت وپنجه ها
🌷 اشکال در تنفس(تنفس سخت)
🌷 تغییر رنگ لثه ها( قهوه ای/ آبی)
🌷 استفراغ
🌷 کاهش اشتها تا قطع کامل اشتها
🌷 رنگ مدفوع سیاه قیری (بدلیل خونریزی دستگاه گوارش)
🌷 زردی پوست ومخاطات ( بدلیل آسیب شدید کبد)
– .
🌺 .در گربه ها بدلیل ناتوانی کبدی بدلیل نداشتن آنزیم های تجزیه کننده استامینوفن (بویژه گلوکورونیدازها) توانایی متابولیسم دارو در آنها کاهش یافته ونسبت به سگ شدیدتر مسموم می شوند.
🌸🌸 درگربه ها علائم مسمومیت با کاهش شدید گلبولهای قرمز بدلیل آسیب به مت هموگلوبین(methemoglobinemia) می باشد

🐈🐈🐈 علائم بالینی مسمومیت با استامینوفن  در گربه :
لرزش عضلانی،تورم صورت وپنجه ها ،مشکلات تنفسی،قهوهای ویا آبی شدن لثه ها ،استفراغ ،عدم تمایل به غذا خوردن مشاهده می شود.

🐕🐕🐕 علائم بالینی با استامینوفن  در سگ :

🌷ضعف، لرزش عضلانی ، خشک شدن چشم ،آسیب کبدی ، کاهش وآسیب در گلبول های قرمز،عدم تمایل به غذا خوردن ،استفراغ ،مدفوع سیاه قیری وزردی پوست ممکن است دیده شود .

🌸🌸 درمان:
🌷 رفع آلودگی با استفاده از ذغال فعال: بعد از اینکه دامپزشک به القاء استفراغ و یا شستشوی معده روی آورد، از ذغال فعال استفاده می کند که منجر به جذب و نگه داشتن استامینوفن باقی مانده در دستگاه گوارش می شود
🌷 مایع درمانی وسرم تراپی
🌷 خوراندن ماده حاوی گلوتاتیون ( S-adenosyl-methionine or SAMe )
🌷 استفاده از پادزهز آن , N-acetylcysteine.
🌷 آزمایش خون مکرر تا بهبودی ،برای بررسی آسیب به گلبول های قرمز وکبد باید انجام شود
🌺 🌷 پیش بینی روند بیماری بسته به درمان وپیگیری درمان دارد ولی سگ وگربه که دچار آسیب به کبد شده باشد پیش بینی بهبود ضعیف می باشد

💐🐕💐🐕 قسمت دهم: عوامل مسمومیت در سگ وگربه (آسپرین ASA )
🐈🐆 در قسمت ها قبل خدمت همراهان خوبم در باره مسمومیت با استامینوفن وگیلاس وزردآلو وگلهای داوودی ،آزالیا وآلوئه ورا توضیح دادم

🙀🙀 مسمومیت باداروی آسپرین

🐯😹 برای گربه و سگ سمی است

🌹سطح سمی: معمولا متوسط تا شدید

🌹 آسپرین یا آس آ به عنوان داروی ضددرد وضد التهاب در دام وانسان مورد استفاده قرار می گیرد،همچنین از آسپرین برای مدیریت درمان آرتروز وپیشگیری از لخته شدن خون استفاده می شود
🌹چنانچه آسپرین( یا ترکیبات مشابه مثل سالسیلاتها ) از مقدار مجاز بیشتر مصرف شود باعث مسمومیت متوسط تا شدید در سگ وگربه می شود ( حداکثر ۳۵ میلی گرم بر کیلوگرم وزن دام)
🙀 مصرف بیش از حد مجاز از ترکیباتی که دارای ترکیبات آسپرین هستند مثل پپتو بیسمول، داروهای موضعی(مثل شامپو،داروهای درمان آکنه،زگیل،پینه وغیره) پماد ارایشی ،کرم های سرد وگرو وروغن oil of wintergreen( از گیاهی همیشه سبز که در آمریکای شمالی می روید روغن گرفته می شود، این روغن حاوی مقادیر زیادی متیل سالیسیلات هست وجهت درمان دردهای روماتیسم وضدرد استفاده می شود )سبب مسمومیت می گردد
👈👈 گربه به مسمومیت آسپرین از سگ حساسیت بیشتری دارند.
👈

نشانه های مشترک مسمومیت در سگ وگربه :

نشانه های مسمومیت آسپرین در سگ و گربه شامل

علائم گوارشی (به عنوان مثال، استفراغ، اسهال، استفراغ خون، مدفوع سیاه و قیری، زخم معده، و غیره)،

هیپرترمی یا افزایش دمای بدن،

تغییرات تنفسی، تغییر در تشنگی و یا ادرار کردن

سرکوب مغز استخوان،

نارسایی کلیه

سیستم عصبی مرکزی نشانه (به عنوان مثال، زمین گیری ضعف شدید، لرزش، تشنج، ادم مغز

مرگ

درمان

بر اساس  میزان مسمومیت  درمان  سریع   است،  که شامل  ضرفع آلودگی  ، داروهای  دستگاه گوارش، مراقبت علامتی و حمایتی،  ماایع درمانی  و نظارت بر کار خون است.

مسمومیت با  مت آمفتامین ( قرص های روانگردان) وآمفتامین در سگ وگربه

🌹نوع مسمومیت : دارویی

🌹 برای گربه وسگ سمی است

🌹 بروز علائم مسمومیت از متوسط تا شدید

🌹 از ترکیبات آمفتامین هم به صورت قانونی در پزشکی برای درمان های مختلف استفاد می گردد وهم به صورت غیر قانونی استفاده می شود

. 🌹 فرم های قانونی دارو شامل داروهای تجویزی برای بیماری های ADD / ADHD، کاهش وزن، و واختلالات خواب( نارکولپسی)
🌹 . اشکال غیر قانونی آمفتامین شامل داروهای خیابانی مانند متامفتامین، کریستال، و اکستازی است این دسته از داروها باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی می شود.
👈

علایم بالینی مسمومیت با آمفتامین ها

با مسمومیت آمفتامین در سگ و گربه، علائم بالینی شدید دیده می شود این داروها بر روی سیستم مختلف بدن تاثیر می گذارند  از جمله:

۱-   تاثیر بر  سیستم عصبی مرکزی باعث بروز ،

اضطراب،

گشاد شدن مردمک چشم،

لرزش،

تشنج)،

۲- تاثیر دارو برروی  سیستم  قلبی و عروقی باعث بروز علائم،

ضربان قلب بالا،

فشار خون بالا)،

۳- اثر دارو روی   دستگاه گوارش باعث بروز علائم،

، سرازیر شدن آب دهان

، استفراغ،

اسهال

۴- اثر دارو روی دستگاه تنفس باعث بروز علائم،

نفس نفس

مسمومیت با  آمفتامین در سگ و گربه، علائم بالینی شدید  را ایجاد می کند  از جمله: سیستم عصبی مرکزی (به عنوان مثال، اضطراب، گشاد شدن مردمک چشم، لرزش، تشنج)، قلبی و عروقی (به عنوان مثال، ضربان قلب بالا، فشار خون بالا)، دستگاه گوارش (به عنوان مثال، سرازیر شدن آب دهان ، استفراغ، اسهال)، و تنفسی (به عنوان مثال، نفس نفس)

درمان

درمان سریع شامل رفع آلودگی اگر نیاز باشد، مایع درمانی  ، استفاده از آرام بخش ها، تنظیم دمایی (درصورت نیاز اقدامات خنک کننده بدن)، پیگیری یا مونیتورینگ فشار خون ونوار قلب ،ودرمانهای علامتی وحمایتی

داروهای زیر داروهایی هستند که حاوی آمفتامین می باشند

فرم های قانونی دارو  شامل داروهای تجویزی برای بیماری های  ADD / ADHD، کاهش وزن، و واختلالات خواب( نارکولپسی)

. اشکال غیر قانونی آمفتامین شامل داروهای خیابانی مانند متامفتامین، کریستال، و  اکستازی است  این دسته از داروها  باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی می شود.

🐕🙀  مسمومیت در سگ وگربه  با آنتی بیوتیک ها
🌸🌸
🌼 آنتی بیوتیک ها معمولا در دامپزشکی در درمان عفونت های باکتریایی در سگ و گربه مورد استفاده. قرار می گیر وقتی آنتی بیوتیک ها در مقادیر بیش از حد تجویز شود، معمولا سبب بروز مسمومیت با علائم خفیف تا شدید در سگ وگربه می شود

علایم بالینی مسمومیت با داروهای حاوی آنتی بیوتیک
🌼 علائم گوارشی ( شامل ، سرازیر شدن آب دهان، استفراغ، اسهال، کاهش ویا قطع اشتها، تغییر رنگ دندان)،
🌼 علائم متابولیک ( مثل ، ضایعات پوستی، نارسایی کبد، نارسایی کلیه، و غیره)
🌼 علائم سیستم عصبی مرکزی در مسمومیت با انتی بیوتیکها ( مثل، لرزش، تشنج، مرگ)

👈👈  مسمومیت با ضد یخ در سگ وگربه

🐕ضدیخ برای گربه وسگ به شدت سمی
🐈 ❄️سطح سمیت :شدید وکشنده
❄️❄️ضدیخ (اتیلن گلیکول) در رادیاتور ماشینها وحلالهای عکاسی ،حلال رنگ ،داخل مایع شیشه شور ماشین ،درروغن موتور، روغن ترمز هیرولیک استفاده می شود
👈❄️ مهم : یک قاشق غذاخوری ضد یخ در سگ منجر به نارسایی شدید وحاد در کلیه های سگ می شود
👈❄️ مهم : خوردن یک قاشق چایخوری ضد یخ در گربه کشنده می باشد،
🐕🐈 چنانچه سگ ویا گربه مون اقدام به خوردن ضد یخ کرد درمان فوری بسیار ضروری است

سه مرحله از مسمومیت می توان با اتیلن گلیکول دیده می شود
👈👈
🙀🐯 بخش دوم علائم بالینی مسمومیت با ضد یخ

💐سه مرحله از مسمومیت می توان با اتیلن گلیکول دیده می شود

🌹 مرحله ۱: این مرحله بین ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ساعت پس از خوردن ضدیخ رخ می دهد، دراین مرحله علائم بیماریس شبیه به مسمومیت با الکل می باشد خالت مستی وتلو تلو خوردن ، سرازیر شدن آب دهان، استفراغ، تشنج و تشنگی بیش از حد و ادرار کردن ممکن است دیده شود.

🌹 مرحله ۲: علائم این مرحله در عرض ۱۲-۲۴ ساعت پس از خوردن ضدیخ بروز می کند ، و علائم بالینی مشاهده شده بستگی به شدت اسیب های وارده به اندام داخلی دارد وبا با پیشرفت ضایعات علائم تشدید می شود

🌹 مرحله ۳: در گربه ها، این مرحله ۱۲-۲۴ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اتیلن گلیکول رخ می دهد
. در سگ، این مرحله ۳۶-۷۲ ساعت پس از مصرف رخ می دهد. در طول این مرحله، نارسایی شدیدو حاد کلیوی بوجود می آید وعلائم بالینی مثل بی تفاوتی وبی میلی ، بی حالی،لرزش عضلانی،، سرازیر شدن آب، بوی بد دهان (بدلیل نارسایی کلیه)، کما، افسردگی، استفراغ و تشنج ممکن است دیده شود.

💊💊 مسمومیت با آنتی هیستامین ها
🌼 علائم عمومی بالینی
🐯🐱 نشانه های مشترک به تماشای برای:
• تحریک
• بی حالی
• خواب آلودگی
• تجاوز وپرخاشگری
• ضربان قلب غیر طبیعی
• فشار خون غیر طبیعی (فشار خون بالا
• بی میلی وبی علاقگی
• دپرسیون تنفسی
مرگ