بیماری تب طوطی یا پسیتاکوزیس و اورنیتوزیز: Psittacosis درطوطی سانان

:🌺🌺🌺 تب طوطی یا پسیتاکوزیس و اورنیتوزیز: Psittacosis 🌺🌺🌺

تب طوطی یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است , عامل این بیماری یک ارگانیسم شبه باکتری به نام کلامیدیا پسیتاسی(Chlamydia psittaci) می باشد که در کل جهان دیده شده وبیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان را مبتلا می سازد. کلامیدیا در سایر پرندگان یا در انسان سبب بروز بیماری اورنیتوزیس(Ornithosis) میشود
. طیف وسیعی از پرندگان مانند بوقلمون، ‌کبوتر، ‌اردک، مرغابی و خانواده طوطی‌سانان مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

🌹🌹علائم بیماری در پرندگان:
پرنده مبتلا علایمی مانند اسهال، ‌سرفه و ترشحات از چشم و بینی خواهد داشت ،اگر بیماری تشخیص داده نشده ودرمان نگردد درصد تلف شدن پرنده بالاست.

🌹🌹علائم بیماری در انسان:
🌷این بیماری در انسان علایم شبه‌آنفلوآنزا ایجاد می کند که بصورت بیماری تنفسی توام با تب مشاهده می گردد.بیماری با شروع ناگهانی واحساس سردی ودرد عضلات ومفاصل، سردرد،سرفه،کاهش اشتها ودرد سینه آغاز می شود.بزرگ شدن طحال،تورم عضله قلب وکاهش ضربان میتواند مسئله را پیچیده نماید
🌷 —. افراد دچار نقص سیستم ایمنی مانند مبتلایان به ویروس عامل ایدز، ‌بیماران تحت شیمی درمانی، ‌نوزادان و کودکان زیر ۵ سال، افراد مسن و افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند

🌹🌹راههای انتقال بیماری :
🌷 ۱- استنشاقی: مهمترین راه ورود کلامیدیا توسط استنشاق گرد وغبار آلوده به مدفوع پرندگان ناقل ویا بیمار ، که به عنوان منبع اصلی بیماری هستند،انتقال می یابد(عامل بیماری هم از طریق مدفوع وهم از طریق ترشحات تنفسی دفع می شود . این عمل با استرس تشدید می شود)
🌷۲- انتقال ازطریق ابزار آلوده ،دست های آلوده به مدفوع پرنده ویا البسه
🌷۳- بیماری از پرنده به پرنده واز مدفوع آلوده به پرنده واز پرنده به انسان میتواند انتقال یابد.
🌷۴- انتقال از انسان به انسان مخصوصا از طریق بزاق میسر می باشد.

🌹🌹چه کسانی در معرض خطر هستند:

🌷کلامیدیوزیس یک خطر جدی برای کسانی می باشد که با طوطی سانان وکبوترها سروکار دارند، کارمندان پرنده فروشی ونیز کسانی که در کشتارگاههای بوقلمون کار می کنند ویا کسانی که در آزمایشگاههای تشخیص بیماریهای طیور مشغول بکارند.

🌹🌹پیشگیری:
🌷— هنگام تمیز نمودن لانه پرندگان ،حتما از ماسک استفاده کنید
🌷— درحین تمیز کردن لانه پرنده از سیگار کشیدن وخوردن وآشامیدن بپرهیزید.

🌷— دستان خود را بعد از تماس با پرنده یا تمیزکردن قفس آن و به‌خصوص پیش از خوردن، آشامیدن و آشپزی با آب و صابون به خوبی بشویید.
🌷 — اگر پرنده شما علایمی مانند کسلی، ‌بی‌حالی، ‌بی‌اشتهایی و اسهال دارد؛ برای تماس با آن یا تمیز کردن قفس پرنده حتماً از دست‌کش استفاده کنید.
🌷 — به پرنده اجازه ندهید از ظرف غذا یا فنجان شما به‌صورت مشترک بخورد و بیاشامد.
🌷 — از بوسیدن پرنده‌تان حتی‌الامکان خودداری کنبد.
🌷 —. از شستشوی ظرف آب و غذا و اجزای قفس پرنده در سینک ظرف‌شویی بپرهیزید.