بوی بد دهان در گربه ها(هالی توزیزHalitosis )

بوی بد دهان در گربه ها(هالی توزیزHalitosis ):
بوی بد دهان گربه
تنفس بدبو عارضه ای شایع میان گربه های خانگی می باشد ،بوی بد دهان گربه ها دلایل بسیاری دارد که برخی از این دلایل بسیار جدی محسوب میشوند و در صورت بی توجهی حتی باعث مرگ گربه میشود!
۱- تغذیه
بررسی شود قبل از پیدایش مشکل بدبوئی دهان چه تغییراتی در برنامه غذائی گربه تان ایجاد کرده اید که احتمالا موجب ایجاد این مشکل شده چرا که برخی از غذاها این عارضه را تشدید می کنند.برنامه غذائی گذشته را (که برای گربه تان مشکلی ایجاد نکرده بود) مجدد اجرا کرده و یه هفته تامل کنید تا شاید به خودی خود مشکل حل شود.
۲-بوی بد دهان اغلب اوقات بدلیل رشد باکتریها و رسوب آنها بر روی دندان و ایجاد جرم و پلاکتهای مضرست.قبل از ایجاد بیماریهای جدی دهان و دندان به دامپزشکی مراجعه کنید.در این مواقع دامپزشکان با جرم گیری و همچنین پیشنهاد برنامه غذائی مناسب با آنزیمهای نرمال وتجویز اسپری های آنتی باکتریال(که از بروز التهاب لثه و ایجاد جرم روی دندانها تا حد زیادی جلوگیری میکند) .
اگر مشکل بوی بد دهان گربه شما با همه تدابیر بالا حل نشد،میتواند نشانه بیماریهای دهان ودندان باشد
الف.اولین احتمال بیماریهای دهان و دندان مثل ،آبسه ، التهاب و عفونت لثه و دندان ست.که در صورت عدم درمان به موقع عفونت وارد جریان خون و گسترش در کل بدن و در موارد شدید باعث مرگ میشود.
۲-بیماریهای متابولیک مثل کم کاری تیروئید یا نارسائی های کلیوی و کبدی
۳-بیماری هائی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشوند مثل سرطان
برخی از علایم اصلی بیماری های دهان و دندان
لثه های کدر و قرمز و متورم
خونریزی لثه
کم اشتهائی
افزایش آب دهان بصورت غیرعادی
دندانهای شکسته،لق یا افتاده
ورم غیرعادی زیر چشم
پیشگیری:
۱-دادن غدای خشک وجویدنی های حاوی فلوراید با ترکیبات ضدپلاکت :غذاهای خشک جرم و پلاکت کمتری روی دندان ایجاد می کنند و جویدنی های مخصوص کمک موثری برای بهداشت دهان ودندان هستند
۲- مسواک کردن مستمر دندان گربه(ترجیحا روزانه و یاحداقل هفته ای دو بار) باید انجام شود.بهترین زمان مسواک زدن دندان گربه ها نیم ساعت بعد از صرف غذاست.